De Harz dag 2 en 3

19 augustus 2020 - Lautenthal, Duitsland

toerstop

Vandaag dus een verslag over 2 dagen want gisteravond was ik te moe om te gaan schrijven. Het was een lange dag geweest, toch nog 303 km alleen maar binnendoor weggetjes gereden

Toen we terug in het pension kwamen waren er inmiddels nieuwe gasten aangekomen, dit keer met 4 Harleys. Het is hier gelijkspel voor de Harley en de Goldwing en er staat ook nog een Yamaho tussen. Het werd daardoor een gezellige avond met deze groep bikers uit omgeving Rotterdam. Zijn echt andere gasten als de Wingers, het is echt zo! Uitzonering is natuurlijk mijn Biker met zijn Wing.

DSC01336

We komen er ook achter dat onze aanhanger van de Goldwing van Peter, onze gastheer is geweest. Wat heet: hij heeft hem laten maken met dat leuke keukentje er achter op. Onze aanhanger was toen rood. De vorige eigenaar van onze Goldwing heeft hem destijds van Peter gekocht en hem in de oranje kleur laten spuiten, origineel was hij rood. Dat is toch een gek verhaal, zoveel kilometer van huis en dan heeft je gastheer jouw aanhanger ooitgekocht. Toeval bestaat niet?

Gisteren kwamen we allereerst door Goslar waar erg veel mooie vakwerk huizen staan. Leuk oud dorp, leuke huisjes., oude mijn. We rijden door en komen dan aan bij de Teufelsmauer. Het is een 3km lange keten van rotspartijen en rotswanden. Al je er aan komt zie je een beekje lopen met rotsblokken en stenen in het water We hebben een klein stukje daar langs gelopen maar 3km wandelen in een vochtige hitte met je motorpak aan is echt teveel van het goede.

Harz-Kasteel

We pakken de motor weer en rijden via veel K-wegen, stukje snelweg en mooie weggetjes met vele S- bochten nar de Hexentanzplatz, je bent heks of niet heb tenslotte de titel Borrelheks gekregen dus moeten we daar zeker even gaan kijken.  Maar het is helaas daar zo druk, wachten bij slagboom in het bos om door te kunnen rijden en rijen met mensen. In deze coronatijd gaan we ons daar niet bij aansluiten. Geeft eigenlijk niets hoor , de toerist uithangen is toch al niet zo ons ding. Wij gaan eerst ergens lunchen in een kleine Raststube Kaisersgrund. Simpel maar lekker en goede koffie.

116428166_678213656062843_8030369871473598848_n

Het is hier echt een aanrader voor de motorliefhebber om te gaan rijden, geweldig mooie dorpjes, stadjes, we  rijden door Bad Harzburg, Blankenburg, Thale. We rijden ook kilometers door het Nationaal Naturpark de Harz. Wat daaraan opvalt is dat je vele kilometers lang dode dennenbomen ziet en dat is bijna spookachtig. Het blijkt dat dit deel al jaren kampt met droogte en de boktorkever doet de rest. De dode bomen worden niet gekapt, tenminste als ze niet gevaarlijk dicht langs de weg staan en alle anderen worden aan de natuur overgelaten. Er zijn wel hele stukken waar je ook gekapte bomen ziet maar je ziet vooral rijen dode bomen. Echt bizar.

Ons navigatiesysteem in van slag geraakt door dat er enkele wegen waren afgesloten, de restaurants waar we wat willen gaan drinken natuurlijk dicht, dan maar limonade uit de fles, al met al besluiten we om terug te gaan naar ons pension waar het inmiddels gezellig druk is geworden  Ik ga hier ook lekker reclame maken voor onze gastheer en gastvrouw want mochten jullie ook naar de Harz willen gaan, dit  "Pension der Tourstop" is echt een aanrader. Je bent hier geen gast, je bent visite, gezellig mooie kamers, een leuke tuin, lekker buiten op terras kunnen zitten en bovendien 2 heel erg aardige, warme mensen die het je echt naar de zin willen maken. Goed eten, goede bedden, goede koffie en natuurlijk goede wijn en bier.

DSC01339

Nu er zoveel motorrijders bij elkaar zijn worden natuurlijk alle motors nauwkeurig bekeken en van commentaar voorzien. Richard zet al zijn feestverlichting aan en AC DC op de speakers en het feestje was compleet. Toch niet te laat naar bed gegaan want ik heb nu 2 dagen op de motor  gezeten en dat voel ik al wel.

Vandaag weer om 8 uur aan het ontbijt en daarna wordt eerst het navigatiesysteem opnieuw geladen en gecheckt. Gezellig nog een bakkie koffie met de Harley-mannen en dan gaan we weer on the road.

Nu kan ik wel weer de route gaan noemen, wil je dat weten dan vraag het maar aan Richard want voor mij blijft nog steeds de weggetjes door het bos, in de diepte een beekje, zonlicht wat door de bladeren van de bomen schijnt en weerkaatst in het water en dan met een lekker snelheid bochtjes rijden het mooiste en het fijnste om te doen en om gewoon maar van te genieten. Al die drukke toeristische trekpleisters, heel mooi allemaal maar zo ontzettend druk, en als een kudde allemaal op hetzelfde moment hetzelfde willen zien, nee niet aan mij besteed op dit moment.

De omgeving van de Harz is zo ontzettend mooi er is zoveel te zien en daardoor komt er wat rust in het koppie. We gaan nog even aan bij Fuchs Biker"s Point in Uslar, daar staan erg veel Harleys en Goldwings, nieuwe en wat oudere, is gaaf gewoon.

Het wordt steeds warmer dus we rijden bijtijds terug naar ons pension. Hete motorpak uit, lekker koud wijntje en biertje, het eten wordt buiten geserveerd, ik noem dit toch wel echt een lekkere vakantie.

Volgende keer zullen we wat langer hier verblijven en meer km rijden, in deze fantastische omgeving.

1. Rob de Jongh:
    19 augustus 2020
    300km binnendoor is een hele zit ja... Dan ben je blij dat het pak uit mag 😜 als het goed wordt het na morgen wat koeler wat aangenamer om te rijden 👍